SmartPhone selalu Hang ?? Macam mana atasinya...


Pengguna Android : aduhh!! Asal Smartphone ak ni selalu hang ehh ?? time urgent ni la kau nak buat hal pulakk .. S**l laa !!



Assalamualaikum..

Ada masalah dengan situasi di atas ?? mungkin juga pernah terjadi kepada kita sebelum ini atau belum terkena lagi. Tapi jaga-jaga, mungkin akan jadi jugak dekat H/P kita .
Manalah tahu kan, time kita tengah emergency ke atau nak call siapa2 sebab perkara penting, tiba-tiba "TipT0p"... dah makan masa berjam-jam  nak buat panggilan penting tadi.
Ucapkan "bye-bye" lah jawabnya...

WHYYYY ???

- sebab SmartPhone kita tu kita kena pandai jaga DALAM dan LUAR sekali. Bukannya nak jaga luar je, nak nampak cantik la sangat...
tapi, bila main je Phone tu.. perghh !! kalah siput khinzir ..

- Kalau kita perasan, Application yang kita download tu lah punca utama kenapa Hp kita ni berat sangat..

Cth App berat  :-

1. Whatsapp
2. Wechat
3. Telegram
4. Facebook (asal)
5. Clash Of Clans
6. Application lain yang menggunakan data Internet




Singgah Juga:Tambah RAM Komputer tanpa MODAL




Macam mana nak atasi masalah ni?? bingung !!

1. Whatsapp

-> whatsapp memang confirm semua orang guna kan ?? tapi kalau kita perasan sebenarnya, bila kita download video atau gambar yang orang post kat whatsapp group, file itu akan terus masuk ke dalam "Internal storage" kita
ataupun Memori dalaman Telefon .... 
-> Sebesar mana pun Kad memori luaran kita yang kita beli, tetap akan berat jugak sebab Whatsapp ni memang terus masuk ke Internal storage kita.
-> Jadi penyelesaiannya adalah, kita hanya perlu pindahkan la semua Video, gambar, lagu, audio daripada Whatsapp tu ke dalam Kad Memori kita..
-> Dalam files explorer, cari folder "Whatsapp", klik "Cut" atau "pindah" dan masukkan ke dalam Memori Kad Luaran tadi.. Selesai !!



2,3,4,5. Wechat, Telegram, Facebook, COC

-> Kalau 4 applikasi ni mudah je, hanya perlu alihkan applikasi ni ke SD kad..
-> Whatsapp memang tak boleh alih ke SD kad, tak tahu lah kenapa ??
-> cara nak pindah aplikasi : Setting=> Application=> Wechat @ sebagainya=> Move To SD card @ Alih Ke SD kad ... Settle !!



Singgah Juga:Cara ROOT SmartPhone Android !!




6. Aplikasi lain

-> Kalau aplikasi lain, ada jugak sesetengah yang boleh alih ke SD kad.. ada jugak yang tak boleh alih.
-> Jadi, Admin sarankan anda download applikasi "ES File Explorer" anda juga boleh download aplikasi ni di "Google Play".
-> Kenapa ?? aplikasi ni bukan saja untuk buka pelbagai jenis file, tapi kita juga boleh scan dan delete "junk files" yang tak berguna ni ...
-> Junk files ni juga punca memori kita ni makin banyak dan jadi berat.
-> Ni cara nak clean Junk Files pakai "ES File Explorer" :-

(gambar)






Ekstra review

-> Kalau nak Smartphone android kita selamat dari virus dan tangan-tangan yang gatal, boleh juga download "CM Security atau 360 Security" di Google Play.
-> password pattern pun boleh diletakkan di setiap jenis aplikasi private kita dengan CM Security atau 360 security ni..



Kalau ada nak tanya, sila tinggalkan komen anda di bawah .. TQ

SmartPhone selalu Hang ?? Macam mana atasinya... SmartPhone selalu Hang ?? Macam mana atasinya... Reviewed by Trick DRNet on 2/11/2016 03:46:00 AM Rating: 5

No comments:

SPAM Comment NOT ALLOWED !!

Powered by Blogger.